هفت عادت مردمان موثر

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:AR-SA;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-language:AR-SA;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-language:AR-SA;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-language:AR-SA;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-language:AR-SA;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:AR-SA;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1562906611; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1524669508 1101938286 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-text:%1-; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

 

تاثیر تغییر برداشت

اگر می خواهید رفتار اشخاص را تغییر دهید،تصویری را که از نقش خود دارند عوض کنید. منظور از برداشت شیوه ی نگرش ما به جهان و امور و نقش خودمان است. برداشت های ما ، درست یا نادرست، منشا گرایش ها و رفتار ها و در نتیجه منشا روابط ما با دیگران است.تغییر برداشت می تواند در زندگی شخصی و حرفه ایی ما پیشرفت چشمگیری ایجاد کند. به گفته ی انیشتین:

به هنگام رویارویی با مشگلات اساسی نمی توانیم از همان سطح تفکری که آن مشکلات را به وجود آوردیم حلشان کنیم.

نگاهی به هفت عادت:

عادت عبارتست از نقطه ی مشترک دانش، مهارت و اشتیاق است.عادت ها را می توان آموخت و همچنین کنار گذاشت و به جای آن عادت های جدیدی آموخت.نکته اینکه فراموش نکنیم که این عملی زمان بر استو با صرف هزینه و تلاش طولانی مدت حاصل می شود.راه حل های آنی تنها به مداوای مشکلات اضطراری می پردازد و اثر بخشی پایدار نخواهد داشت.

این هفت عادت مستقیما به موثر بودن ارتباط می یابند. آن را تعادل میان تولید و قابلیت تولید میدانیم.مجموع مهارت ، دانش و اشتیاق قابلیت تولید را می سازند.اصل حفظ قابلیت تولید نا اندازه ی زیادی معطوف به روش های دراز مدت است. این برداشت ، جوهر موثر بودن است.

اگر بتوانید بر اساس اصول درست فرهنگی زایا به وجود آوریدکه به ورور زمان ایجاد می شود، می توانید از بالاترین سطح همکاری و کار گروهی بهره مند شوید.آن گاه می توانید مطمئن باشید که اصول و قواعد موثر بودن را بدست آوده اید.این هفت عادت کاملا به هم مرتبطند. همچنین به انسان کمک می کنند که از اتکا به اتکای متقابل برسد.اتکا پایین ترین نقطه ی پیوستار بلوغ و اتکای متقابل بالاترین نقطه ی آن است، و استقلال در میان این دو قرار می گیرد.

عادت اول: عامل باشید

اساسی تریت عادت عامل بودن است. عامل بودن یعنی مسئولیت خود را به عهده گرفتن،ملامت نکردن ائضاع و شرایط یا اشخاص، یا این بهانه که رفتار شما حاصل شرطی شدن شماست.نقطه ی مقابل عامل بودن ، واکنشی بودن است. مردمان موثر عامل اند. یعنی مسعولند و رفتارشان حاصل تصمیم و انتخاب آگاهانه ی خودشان است.

نظریه های مختلف جبرگرایی، رفتار و خصوصیت ما را در سه جنبه ی ژنتیکی، روانی و محیطی تحلیل می کند.و قائل به اختیار و انتخاب آگاهانه نیستند. معتقدان به همچین نظریه هایی افرادی واکنشی هستندو همواره دیگران یا خود و یا شرایط را ملامت می کنند.حال آمکه افراد عامل تنها ارزش ها و اصولی را انتخاب می کنند که خودشان درونا بتوانند صحت و اعتبار آن را تشخیص داده و تائید کنند.

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص میزان عامل بودن خود، این است که ببینیم وقت و انرژی خود را صرف چه چیز هایی می کنیم.می توانیم حلقه ی نگرانی خود را از حلقه ی چیز هایی که درباره ی آن ها نگرانی بخصوصی نداریم جداکنیم.با نگریستن به درون حلقه ی نگرانی خوددر می یابیم که چه چیز هایی بیرون از اختیارمان قرار دارندودر مورد کدام چیز ها می توانیم کاری انجام دهیم.دسته ی اخیر در دایره ی کوچکب یه نام حلقه ی نفوذ قرار می گیرند.با تمرکز بر این حلقه می توان آن را گسترش داد تا جایی که حتی بزرگ تر از حلقه ی نگرانی شود.بدین ترتیب است که همواره به تگرانی ها پاسخ مناسب خواهیم داد.

عادت دو: ذهنا از پایان آغاز کنید

مفهوم ضمنی این عادت این است که به روشنی، مقصد و هدفتان را بشناسید تا بدانید که به کجا می خواهید برسید.تا آنچه سرانجام می خواهید بدان برسید،روز به روز هدایتتان کند.همواره دو آفرینش وجود دارد، هر آفرینش مادی، یک آفرینش ذهنی در پشت خود دارد.

شعار رسالت شخصی خود را در دل و ذهن خود حک کنیدو از طریق تخیلتان، خود را به توانایی خویش متصل کنید.اگر بیاموزید با وضوح و روشنی آینده ی مورد نظر خود را مجسم کنید، بنیادی ترین اصول زندگی خود را کشف خواهید کرد.چنین کشفی شعار  رسالت شخصی شماست و باید آن را بنویسید.این عادت را می توان عادت رهبری خواند.رهبری متفاوت از مدیریت است. رهبری با این مسئله سرو کار دارد که چه اموری را می خواهم به انجام برسانم در حالی که مدیریت به این می اندیشد که چگونه می توانم امور معینی را به بهترین وجه انجام دهم.

رهبران با کسب و درونی کردن این عادت در خود همواره از منظری بالاتربه پیشرفت ظاهری امور می نگرند و آن را با مقصدی که در نظر داشته اند می سنجند تا به مسیری اشتباه نیفتند.

نوشتن شعار رسالت امری زمان بر است و نباید بر آن عجله کرد.باید فرصت کافی داد تا همه ی کسانی مه به نحوی درگیر آن هستند در آن مشارکت داشته باشند.چراکه راز تعهد مشارکت راستین همه ی افراد است.و نوشتن شعار رسالتی که همه ی افراد به آن پایبند نباشند، کاری عبث است.

چنانچه بتوانید اختیار امور خود را بدست گیرید احساس امنیت درونی می کنید و این باعث ایجاد ذهنیت فراوانی در شما می شود.به این ترتیب قابلیت تولید خود را بالا برده اید.در مقابل آن هایی که منشا احساس امنیت آن ها دیگرانند، دارای ذهنیت کمبودند.

با احساس وجود یک کانون تغییر ناپذیر درونی است که می توانیم به آسودگی و اطمینان به استقبال تغییرات و تحولات برویم.چهار عامل امنیت، هدایت، حکمت و قدرت کاملا به یکدیگر وابسته و دارای اتکای متقابل اند.امنیت و هدایت روشن، حکمت می آورند و این حکمت مانند جرقه ایی قدرت را نمایان می سازد و جهت می بخشد.با جمع شدن و هماهنگ بودن این چهار عامل نیروی عظیم شخصیتی اصیل، متوازن و فردی صاحب تمامیتی منسجم آفریده می شود.

عادت سه : نخست امور نخست را قرار دهدید

مردمان موثر به جای مدیریت زمان به مدیریت خویش می پردازند.به جای واکنش نشان دادن به مسائل اضطراری به الویت های خود توجه می کنند. یعنی که امور نخست را نخست قرار می دهند.عادت سه در واقع به تحقق در آوردن عادت دو است.

افرادی که به طور موثر مدیریت خویش را در پیش می گیرند، نظم زندگی شان ناشی از مدیریت خودشان و کنش اراده ی آزاد آن هاست.و این اراده و تمامیت وجود آن را دارند که احساس ها و حالات خود را تابع آن ارزش ها سازند.با نگاهی به مدیریت زمانمان که وقت خود را صرف دو دسته از مسائل می کنیم : امور مهم و اضطراری.

امور اضطراری اصولا ملموس اند.زیرا به ما فشار می آورند و اقدام فوری می طلبند.

/ 0 نظر / 21 بازدید