10گام جهت رسیدن به سازمانی خلاق تر

  2-به این موضوع توجه داشته باشید که شما دارای یک سازمان تقریبا خلاق هستید ‏شما کارکنانی دارید که قابلیت‌های نهفته‌ای داشته و دارای ایده‌های فراوان هستند، آنها ایده‌های خود را به هنگام صرف ناهار، نوشیدن قهوه و چای و یا در هنگام شستشوی دست و صورت به یکدیگر منتقل می‌کنند و در صورتی که به طور فعالانه در زمینه ارتقاء خلاقیت در سازمان تلاش نکنید، تمامی این ایده‌ها، هنگامی که آنان به پشت میز کارشان برمی‌گردند‏، فراموش خواهند شد.  

   3-ایجاد امنیت نمایید، این نکته اهمیتی ندارد که کارکنان سازمان شما چقدر خلاقند‏ بخاطر داشته باشید در صورتی که آنان اعتماد به مدیریت شما نداشته باشند، ایده‌های خود را منتقل نخواهند کرد و دو دلیل برای این کار وجود دارد.بیان ایده‌های نو با خود مخاطراتی را به همراه دارد، چه بسا ممکن است عده ای ، بیان کنند ه ایده را تحقیر نمایند و یا آنانی که علاقمند به تغییرات نیستند به مخالفت با کسانی بپردازند که ایده‌های خود را بیان کرده اند ‏، لذا در صورتی که اعتماد وجود نداشته باشد ، کارکنان ایده‌های خوب خود را بیان نخواهند کرد.ایده‌های خوب اغلب دارای ارزش بسیار زیاد هستند و اگر کارکنان اعتماد به مدیریت نداشته باشند ، تمایلی ندارند تا چنین منفعتی نصیب سازمان شود و چه بسا یک شانس بسیار خوب برای آنان باشد که ایده‌های با ارزش خود را برای خویش استفاده کرده و از این طریق حتی یک شرکت برای خود ایجاد نمایند. 

 

   4-شرایطی را در سازمان پدید آورید تا ارتباطات تسهیل شده و ایده ها در سازمان به گردش درآیند و مدیریت نیز با جدیت آنان را تحویل گرفته و مورد بررسی قرار دهد و این می تواند از طریق سیستم مدیریت ایده‌های شغلی انجام شود.همچنین می توان در سازمان دیوار ثبت نظرات را ایجاد نمود تا هرکسی که ایده ای به ذهنش می رسد آن را با نام خود بر روی آن ثبت نماید.  

   5- شرایطی را ایجاد نمایید که افراد در بیان ایده ها مشارکت نمایند .یک ایده اغلب نوک یک کوه یخ ایت که اگر کارکنان با یکدیگر همکاری نمایند ‏ این ایده توسعه یافته و از یک ایده خوب به یک ایده بسیار ازشمند تبدیل خواهد شد  

    6- یقین حاصل نمایید که تمامی کارکنان در کلیه واحدهای سازمان می توانند در شرکت دادن ایده‌های خود و توسعه آنها مشارکت نمایند .اگر تصور می کنید تنها کارکنان بازاریابی قادرند در زمینه بازار یابی ایده‌های نو ارائه نمایند ، تنها ایده ها ی معمولی نصیبتان خواهد شد ، شاید تعجب کنید که کارکنان حسابداری، منابع انسانی و حتی کارکنان رستوران نیز می توانند ایده‌های خوبی در زمینه بازاریابی ارائه نمایند .  

   7- اگر کارکنان شما ایده‌های خوبی ارائه می‌کنند به آنها پاداش دهید و این پاداش تنها پول نخواهد بود ، دادن مرخصی ، هدایا ، گواهی و یا تشویق از طرف مدیرعامل سازمان می تواند بسیار ارزشمند باشد.البته پاداش ها می توانند پول و یا حتی پول ناشی از بکارگیری ایده ها باشد ، بخصوص سهیم کردن کارکنان در منافع ناشی از بکارگیری ایده ها بسیار مهم خواهد بود زیرا بجای اینکه آنان در پی تخریب سازمان باشند به دنبال ارائه ایده های خوب و عملی ساختن آنها خواهند بود .  

   8- هیچ گاه کارکنان را بخاطر ایده‌های نامناسب تنبیه نکنید، حتی یک خنده ممکن است بطور جدی سبب کاهش اعتماد به نفس شخصی شود که فردا می تواند ایده ای بسیار عالی ارائه نماید . کارکنان خلاق در تمامی زمانها دارای ایده هستند گاهی اوقات بعضی از ایده‌های آنها نامناسب‌اند و بعضی اوقات بسیار هوشمندانه هستند لذا با تنبیه افراد خلاق این ایده‌ها از دست خواهند رفت.  

   9- خیلی بر روی تحقیقات و تحلیل ها تکیه نکنید، اگر چه آنها در جای خود دارای ارزش بوده و واقعا وجود آنها در قرن 21 بسیار ضروری است اما بزرگترین ایده‌ها معمولا از طریق الهام به دست آمده‌اند.  

   10- بخاطر داشته باشید خلاقیت یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و منافع آن در کوتاه مدت به سازمان باز نمی‌گردد‌، اگر سازمان شما خلاق نیست، زمان خواهد برد تا کارکنان با روش‌های جدید فکر کردن آشنا شده تا نحوه رفتار و روش تولید کردن آنها تغییر کند. پس زمانی که ایده‌ها به جریان افتد، آنها باید به مرحله عمل برسند و این نیازمند زمان است. اما در گذر زمان نتایج و منافع این سزمایه‌گذاری قابل توجه خواهد بود، لذا برخیز و برای رسیدن به این هدف حرکت کن.  

بهترین ایده ها از منشی ها و دانش آموزان به دست می آید.( ساموئل والتون)

o        ایده می تواند به خاک بخورد یا به جادو تبدیل شود ، این بستگی به فردی دارد که باآن برخورد می کند.(ویلیام برنباخ)

o        همواره افکار خود را روی کاغذ بیاورید و نگذارید از ذهنتان فرار کند. ( دکتررابینز)

o        فکر خوبی دارید؟ چرا نشسته اید؟ کاری برایش بکنید . ( مارک تواین)

o        سر باد کرده بهتر از مغز چروکیده است. (ضرب‌المثل چینی)

o        در یک شرکت فعال و خلاق، علاوه بر تجربه و توسعه، ایده‌ها در حکم خون سازمان است. (ریچارد برانسون)

o        با کار کردن بر روی ایده‌هایتان به انها ارزش دهید. (دکتر رابینز)

o    هرگاه کسی عقیده‌ی نویی را ارائه می‌کند، می‌داند که ‌ده‌ها نفر پیش از او نیز آن را در سر داشته‌اند، اما تنها در سر(جک ولش)

o        تازگی و جدید بودن یک ایده از سهولت اجرای آن اهمیت کمتری دارد. (میرا مالساناگا)

o    اندیشه‌هایی که دیروز در سرتان می‌گذشت، امروز شما را آفریده. اندیشه‌هایی که امروز در سرتان می‌گذرد، فردای شما را خواهد ساخت. (کاترین پاندر)

o        یک ایده می‌تواند به خاک بخورد و یا به جادو تبدیل شود، این بستگی به فردی دارد که با آن برخورد می‌کند. (ویلیام برنباخ)

o    وقتی عقیده‌ی خوب کسی را می‌کشی، قسمتی از خود او را نیز می‌کشی.
(جک ولش)

o        راجع به ایده‌هایتان بیندیشید و آن‌ها را به هم پیوند دهید. (دکتر شوارتز)

o        همواره افکار خود را روی کاغذ بیاورید و نگذارید از ذهنتان فرار کند.(دکتر رابینز)

o        تا زمانی که خودت طرح و ایده‌ی بهتری برای پیشنهاد دادن نداری نظرهای دیگران را سرکوب نکن.(میشل دل)

o        توانایی یک مدیر در تبدیل یک جلسه به یک محیط تفکر بزرگ‌ترین دارایی یک شرکت است. (نانسی کلین)

o        اگر ایده‌های شما مورد تمسخر و استهزای متخصصان و کارشناسان قرار نگیرد، ارزشی نخواهد داشت. (رگ ریوانز)

o    ایده‌های پرتوان تا پیش از آنکه به کار گرفته شوند، افسون‌گرانی سراپا بی‌حاصل بوده‌اند. شورانگیزی ایده‌ها در تحقق آن‌ها است.( ریچارد باخ)

o    هر چه دیده و لمس می‌شود، روزگاری ایده‌ای نادیدنی بوده‌ است که سرانجام کسی جان بخشیدن به آن را انتخاب کرده است.(ریچارد باخ)

ویژگی های شبکه‌ی متخصصان خلاق
• مبتنی بر اطلاعات است .
• غیرمتمرکز است، ولی از نظر فناوری شدیدا متمرکز عمل می‌کند .
• تمرکز فعالیت های شبکه، حول شایستگی‌های منحصر به فرد آن است .
• انعطاف‌پذیر، چابک و سریعا قابل انطباق است .
• سرمایه‌گذاری‌های آن بهینه بوده و هزینه‌های سربار در آن حذف می‌شود .
• خلاق، پویا، سازگار و همراه با ساختاری مجازی مبتنی بر کار گروهی است .
 

اهداف عمده‌ی شبکه‌ی متخصصان خلاق

• بهره‌برداری به موقع از انواع منابع موجود در بازار به منظور ارتقاء کیفیت و افزایش ارزش خدمات خود
• به کار گماردن نیروی کار متخصص از هر قشر،‌ طبقه و تخصص
• ایجاد نظارت درونی و خود جوش که تنها از محیطی بدون ابهام، قدرتمند و دارای اصول اجرایی مشترک و اعتماد قلبی و واقعی برمی‌آید.

/ 0 نظر / 36 بازدید