مدیر یک دقیقه ای داستان مردی است که به دنبال مدیران متحول کننده و موفق می باشد تا در کنار و با تجربیاتش آشنا شود.با جستجو در کل دنیا و ملاقات با مدیران مختلف مدیری که از نظراو کامل است نمی یابد.به نظر او آنها تنها مدیر بودند چون یا مستبدانه به فکر منافع خود و سازمان خود بودند یا انسان های آزدی خواه و به فکر کارکنان خود بودند.تا اینکه از وجود مدیرموفقی که به مدیر یک دقیقه ای شهرت داشت با خبر می شود و برای اطلاعات بیشتر با او جلسه ای می گذارد.وقتی مرد جوان از نوع مدیریت او می پرسد،او اینچنین پاسخ می دهد،من شخصاً هم به نتایج سازمانم اهمیت می دهم هم به افراد و کارکنانم ،هرهفته با کارکنانم جلسه هفتگی دارم و با توجه به آن تصمیم نهایی را خودم می گیرم سپس به تابلویی که در اطاق نصب بود اشاره کرد که روی

 آن نوشته شده بود:"افرادی که احساس خوبی نسبت به خودشان دارند به نتایج خوبی می رساند" و اینکه او برای

گرفتن نتیجه بهتر این روحیه را در افراد خود تقویت می کند.مدیر 6 نفر از معاونین خود را برای آشنایی مرد جوان با نحوه مدیریت معرفی کرد،مرد 3 نفر را انتخاب کرد و برای دیدن آقای ترنل به اطاق او رفت.آقای ترنل در ابتدای سخن خود از "هدف گذاری یک دقیقه ای"به عنوان اولین رمز از سه رمز مدیریت یک دقیقه ای نام برد و درباره آن برای مرد جوان توضیحاتی داد.و می گوید از نظر مدیر یک دقیقه ای باید روی هدفها و مسئولیتهایی که مدیر میخواهد و افراد و باید انجام دهند طی جلسه ای باهم توافق شود.هر یک از اهداف را روی برگه ای در کمتر از 250 کلمه بنویسند تا مرور آن در روز کمتر از یک دقیقه به طول انجامد و و در طول روز گاهی یک دقیقه را صرف را صرف بررسی عملکرد خود بکند و ببیند آیا عملکرد و اجرای او می تواند او را به هدف برساند یا نه.

 


 

مرد جوان پس از آشنایی با رمز اول به دیدن آقای لری رفت تا او را با رمز دوم آشنا سازد.رمز دوم که توسط آقای لری به مرد جوان معرفی شد "تمجید یک دقیقه ای " نام داشت.مدیر سازمان در شروع مسولیت یک فرد یا شروع یک پروژه جدید علاوه بر گزارش کاری که خود افراد سازمان از کارهیشان می دهند به صورت مستقیم بر کار آنها نظارت می کند و در لحظه ای که فرد کار خود را به درستی انجام می دهد به تشویق و تمجید او می پردازد و به او منتقل می کند که کار او چقدر به موفقیت سازمان کمک می کند با او به مهربانی برخورد می کند و نشان میدهد که با او(کارمندش)کمک می کند که به نهایت استعداد های درونی خود برسد و آنها را حین عملکرد درست غافلگیر می کند و به مدت یک دقیقه به تمجید کار درست او می پردازد.

مرد جوان فردای آن روز به دیدن خانم براون رفت تا با رمز سوم مدیریت یک دقیقه ای آشنا شود، خانم براون پس از توضیح مختصری از مسولیت خود در سازمان به "توبیخ یک دقیقه ای " به عنوان سومین رمز مدیر یک دقیقه ای اشاره کرد و گفت: مدیر از قبل به ما می گوید که از ما چه می خواهد و اگر در عملکرد خود اشتباه کنیم ما را توبیخ می کند و به ما می گوید که اشتباه ما در چیست و به ما منتقل می کند که چقدر از رفتار اشتباه ما نارضی است.اما این نیمه اول توبیخ است! و در ادامه با رفتار خود تاکید می کند که افارد لایقی هستیم و این عملکرد اشتباه از ما بعید است.کل مدت زمان این توبیخ یک دقیقه هست اما اثر شرمندگی بر روی ما بسیار زیاد و تأثیر گزار است.

اما در ذهن مرد جوان سؤالات زیادی وجود داشت که جواب آن در دستان مدیر یک دقیقه ای بود برای همین برای تکمیل اطلاعات خود مجددا پیش او رفت و با این سوال آغاز کرد"چرا اهداف یک دقیقه ای موثر هستند؟" و مدیر یک دقیقه ای اینگونه پاسخ داد در بسیاری از شرکت ها با اینکه مدیران می دانند از افرادشان چه می خواهند ،اما به خود زحمت نمی دهند آنرا به طور مناسب با افراد در میان بگذارند در واقع مانند بازی بولینگی است که شما"مدیر" دوک ها را چیده اید ولی وقتی بازیکن"افراد سازمان" می رود تا آنها را با گوی بیاندازد مانعی جلوی دید او قرار می دهید و او فقط صدای برخورد را می شنود ولی چیزی مشاهده نمی کند و اگر بپرسی چند دوک انداختی(درباره عملکردش در سازمان سوال میکنی) می گوید نمیدانم ولی فکر میکنم خوب بود و بدتر آنکه مدیر که شاهد افتادن دوک ها می باشد به جای اعلام دوک های افتاده ، تعداد دوک های نیافتاده را اعلام می کند چنین مدیرانی به افراد نمی گویند که چه انتظاری از آنها دارند و کارکرد درست چگونه است بلکه آنها را به حال خود رها

میکنند و بعد وقتی افراد کار را به دلخواه آنها انجام ندادند به آنها اخطار داده و ناراحتشان می کنند.سپس مدیر برای علت تأثیرگذاری تمجید های یک دقیقه ای مثال نمایش آکوریم را می زند و اینکه چگونه یک وال را برای پریدن از روی آب تربیت می کنند.در واقع در ابتدا طنابی در کف استخر قرار می دهند و پس از گذشتن وال از آن او را با غذا دادن تشویق می کنند و مرحله به مرحله این طناب را بالاتر می برند و وال هم یاد می گیرد فقط در صورت گذشتن از طناب است که غذا گیرش می کند،در واقع رسیدن به هدف که پریدن از سطح آب است مرحله به مرحله نمایان می کند.اما اگر از همان لحظه اول از وال انتظار پریدن از روی سطح آب را داشتن و درصورت نپریدن او را مجازات میکردند نتیجه اش یک وال یک وال بدون حرکت که از ریسک کردن و پیشرفت می ترسد می شد.متأسفانه مدیران می دانند برای آموزش حیوانات باید در مراحل مختلف حیوان را همراهی کنند و موقع

انجام دادن درست کار او را تشویق کرد اما درمورد افراد سازمان خود این روش را برای آموزش آنها به کار نمی برند.

اما نوبت آن رسید که مدیر درباره علت تأثیر گذاری توبیخ های یک دقیقه ای سخن بگوید مدیر می گوید اگر مدیران همیشه در صحنه باشند می توانند هر کره غلط ای را فوری تذکر دهند و بدین ترتیب فرد خطا کار با پذیرش خطایش احساساتش جریحه دار نمی شودچون عکس العمل مدیر منصفانه بوده و افراد سازمان به آسانی مورد انتقاد قرار می گیرند و اما این روش باعث نمی شود به شخصیت افراد لطمه بخورد یا خوبی های او زیر سؤال رود تا حالات تهاجمی به خود بگیردی، یعنی در واقع هدف از توبیخ حفظ ارزش های وجودی فرد است و به همین علت است که نیمه دوم توبیخ با تمجید همراه است یعنی بدین وسیله می توان به آنها فهماند که خودشان خوب هستند و نقص آنها فقط در رفتار کنونی آنها است و اشتباه فرد در جایی ثبت نمی شود و پس ازتوبیخ یک دقیقه ای دیگر آن اشتباه گوش زد نمی شود.

هنگامی که توضیحات مدیر یک دقیقه ای درباره نحوه مدیریتش به پایان رسید و شوق جوان را برای اموختن آن دید از او خواست

تا در سازمان او کمک کند و جوان چون به هدف خود یعنی کار با یک مدیر موفق برای کسب تجربه رسیده بود بسیار خوشحال بود

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

محدثه فخاریان 8513021

نام کتاب:مدیریت یک دقیقه ای

نویسنده:کنت بلانچرد-اسپنسر جانسون

.