در این کتاب ٢١ اصل برای غلبه بر تنبلی و انجام سریعتر و بهتر کارها و بالا بردن بهره وری و کارایی فردی بیان شده است.


به نام خدا

کتاب : قورباغه ات را قورت بده

نویسنده : برایان تریسی

هرگز فرصت کافی برای انجام تمام کارها، مسئولیت ها وپروژه هایی که باید انجام دهید یا کتاب ها و مجلاتی که باید مطالعه کنید، وجود ندارد.

تنها در صورتی می توانید وقت و زندگی خود را تحت کنترل خود در آورید که بتوانید برخی کارهای کم اهمیت را متوقف سازید و به کارهایی بپردازید که واقعا می توانند در زندگیتان تحول ایجاد کنید. برای فهمیدن اینکه واقعا چه کارهایی می تواند باعث موفقیت شما در زندگی شود ایده بسیار ساده این است که : دریابید که افراد موفق چه می کنند و هما ن کارها را انجام دهید تا به همان نتایج برسید .

با به کار بستن این 21 اصل در زمینه کارایی فردی می توانید کارهایتان را سریعتر پیش ببرید. این اصول روی ارتقا سطح کلی بهره وری، عملکرد و بازدهی شما متمرکز می باشد. قورباغه شما در حقیقت بزرگترین و مهم ترین کاری است که باید انجام دهید. انتخاب مهم ترین کارتان ( یا هدفتان) ومتمرکز شدن روی آن و انجام سریع و صحیح آن کلید موفقیت شماست. 95 درصد موفقیت شما در زندگی و کار بستگی به عادت هایی داردکه در ظی زمتن در خود پرورش می دهید.

این عادت را در خود ایجاد کنید که هر روز صبح مهم ترین کارتان را انجام دهید. افراد موفق و تاثیر گذار کسانی هستند که مستقیما به سراغ کار های اصلی می روند و خود را موظف می دانند که آن کارها را با ثابت قدمی و تمام و کمال به اتمام برسانند.

موفقیت در انجام یک کار مهم باعث ترشح اندرفین (Endorphin ) در مغز شما می شود. اندرفین در شما احساس خلاقیت ، اعتماد به نفس و ارتقا به وجود می آورد. یکی از راه های رسیدن به یک زندگی عالی، موفقیت شغلی و رضایت کامل از خود این است که خود را عادت دهید کارهای مهم را آغاز کنید ( که دشوارترین مرحله انجام کارها ست) وآنها را به اتمام برسانید. در این صورت رها کردن کارهای مهم برایتان دشوارتر از انجام آنها خواهد شد و برای ایجاد عادت نیز تمرین کنید.

نکته قابل توجه دیکر این است که تصویر ذهنی شما از خودتان تاثیر بسیار مهمی روی رفتارتان دارد. چنین تصور کنید که فردی هستید که پیوسته کارهای مهم را به سرعت و به خوبی انجام می دهد .

اصل 1 :     مشخص بودن هدف مهم ترین دلیلی است که برخی افراد کارشان را سریعتر انجام می دهند چون اهداف و مقاصدشان کاملا مشخص است و از آنها منحرف نمی شوند.

یک روش عالی برای دستیابی به موفقیت : افکارتان را رئی کاغذ بیاورید. تنها 3 درصد مردم اهداف مشخص و دیکته شده ای دارند.

برای مشخص کردن اهدافتان روشی شامل 7 مرحله وجود دارد :

مرحله شماره 1 : دقیقا مشخص کنید چه می خواهید و چه کاری را باید انجام دهید. کارهایتان را اولویت بندی کنید.

مرحله شماره 2 : هدفتان را روی کاغذ بیاوید.

مرحله شماره 3 : برای هدف هایتا ن مهلت تعیین کنی.

مرحله شماره 4 : تمام کارهایی که برای رسیدن به هدفتان باید انجام دهید را لیست کنید .

مرحله شماره 5 : کارهایی که لیست کرده اید را اولویت بندی کنید .

مرحله شماره 6 : بلافاصله طرح خود را به مرحله اجرا بگذارید .

مرحله شماره 7 : هر روز برای رسیدن به هدفتان کاری انجام دهید .

هر روز در مورد اهدافتان فکر کنید و در ذهن خود مرور کنید. هر روز صبح مهم ترین فعالیتی که شما را به مهمترین هدفی که در حال حاضر دارید نزدیکتر می کند انجام دهید. از میان اهداف لیست شده، هدفی که بیشترین تاثیر مثبت را در زندگیتان دارد، مهم ترین هدف شماست.

اصل 2 :  

 برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید. الکس مک کنزی می گوید : کار بی برنامه دلیل هر شکستی است. هر یک دقیقه برنامه ریزی معادل 10 دقیقه صرفه جویی در انجام کار است. پس از تعریف هدف و لیست کردن کار هایی که باید قبل از آن انجام شود در واقع هدفتان را به فعلیت های مرحله به مرحله تقسیم نموده اید . سپس کارهایتان را اولویت بندی و زمان بندی کنید . لیست هر روز را شب قبل از آن روز تهیه کنید. این کار باعث می شود اغلب مواقع وقتی از خواب بیدار می شوید ایده ها ونگرشهایی پیدا کنید که با به کارگیری آنها می توانید کار خود را سریعتر پیش ببرید.

 

اصل 3 : 

 قانون 20/80 را در همه امور به کار گیرید. قانون 20/80 یعنی به طور مثال : 80 درصد نتایج حاصله شما نتیجه 20 درصد از فعالیت های شماست . قبل از انجام هر کاری تعیین کنید که این کار جز 20 درصد کارهای مهم هستند یا جز 80 درصد کارهای کم اهمیت ؟ از همین امروز تصمیم بگیرید که وقت خود را صرف فعالیت های معدودی نمایید که واقعا در زندگی شما تاثیر گذار است و وقت کمتری را صرف فعالیت های کم اهمیت نمایید .

 

اصل 4 :

 نتایج کار را در نظر داشته باشید. نتایج بالقوه هر کار یا فعالیت می تواند عامل تعیین کننده برای اهمیت واقعی ان کار باشد با این شیوه می توانید مشخص کنید که قورباغه بعدی شما کدام است. داشتن دید بلند مدت و آینده نگری نسبت به زندگی و کارهایتان می تواند تصمیم های کوتاه مدت و فعلی شما را بهبود دهد .

هدفی که می تواند بیشترین تاثیر مثبت را در زندگی شما بگذارد انتخاب کنید، برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید و بلافصله بر طبق برنامه دست به کار شوید.

 

 

اصل 5 :

روش الف ب پ ت ث را مدام به کار گیرید. این روش برای اولویت بندی کار هاست.

کارهای الف ( بزرگترین و زشت ترین قورباغه شما !)کارهایی هستد که اهمیت زیادی دارند و در صورت انجام ندادن آنها با عواقب جدی آن  مواجه خواهید شد.

کارهای  ب  کارهایی است که باید انجام دهید اما در صورت انجام ندادن آنها عواقب آن به اندازه ی الف شدید نیست .

کارهای پ کارهایی است که  انجام دادن آنها خوب است اما انجام ندادنش عواقبی ندارد .

کارهای ت کارهایی است که می توانید به دیگران محول  کنید تا برای انجام  کارهای الف زمان بیشتری داشته باشید.

کارهای ث کارهایی که می توانند حذف شوند بدون اینکه واقعا تغییری ایجاد شود

 

اصل 6 :

روی اهداف کلیدی تمرکز کنید. اهداف اصلی کارتان را مشخص و آنها را روی کاغذ بنویسید آنگاه هرکدام را ارزیابی کنید. کدام اهداف بیشترین تاثیر را روی کارتان دارند ؟ سعی کنید آنها را به بهترین نحو انجام دهید. در کدام اهداف عملکرد ضعیفی دارید. آنها را مشخص و برای بهبود پیدا کردن در هر یک از این زمینه ها هدفی معین نموده و برنامه ای طرح ریزی نمایید.

 

اصل 7 :

از قانون تشخیص ضرورت پیروی کنید. همیشه برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد اما برای انجام مهم ترین کارها وقت هست. قوی ترین ابزار ذهنی شما برای دستیابی به موفقیت، توانا یی تان در تشخیص اولویت کارهاست. برای اینکه روی مهم ترین کارها تمرکز کنید، می توانید با پرسیدن 3 سوال از خود همواره در هر شرایطی اولویت ها را تعیین کنید :

1.      با ارزش ترین فعالیت های من کدامند ؟  یعنی بزرگترین قورباغه کدام است. کاری که بیشترین نقش را در پیشبرد اهدافتان دارد. آن را پیدا کنید و سپس انجام دهید .

2.      کدام کار است که فقط و فقط من می توانم انجام دهم و تحول اساسی ایجاد کنم ؟

3.      بهترین استفاده ای که در حال حاضر می توانم از وقتم بکنم چیست ؟

 

اصل 8 :

 قبل از شروع کار تمام وسایل و موارد مورد نیازتان برای یک مدت طولانی را فراهم کنید تا مجبور نباشید وسط کار بلند شوید . محیط کار خود را در خانه یا بیرون از خانه ، جذاب و راحت کنید. پس از شروع کار طوری رفتار منید که گویی فردی کار آمد و تاثیر گذار هستید، سپس دست به کار شوید و آنقدر ادامه دهید تا کار را تمام کنید.

 

اصل 9 :

همواره به یاد کیری در زمینه کاری خود ادامه دهید و مهارت های خود را در زمینه های صلی کارتان به روز نمایید. اگر تشخیص می دهید در زمینه کاری تان به مهارتی نیاز دارید برای یاد گیری آن اقدام کنید.

 

اصل 10 :

استعداد های خاص خود را تقویت کنید. کار های خاصی است که شما بهتر از دیگران قادر به انجام آن هستید و می توانید در آن منحصر به فرد باشید. از کدام کار بیشترین لذت را می برید؟ کدام کار را دوست دارید؟ سپس با تمام وجود برای انجام خیلی خیلی خوب آن تلاش کنید. شما قادر به انجام همه کارها نیستید اما کار های معدودی هستند که شما در آن ها از دیگران برترید. شما با انجام بسیار عالی این کارها می توانید تحول ایجاد کنید.

 

اصل 11 :

محدودیت های اصلی خود را مشخص کنید. قانون 20/80 در مورد محدودیت های شما نیز وجود دارد. 20 درصد از عوامل بیرونی است و 80 درصد آن ها درونی است.

همواره به این پرسش پاسخ دهید که چه عاملی درون من است که مرا از پیشرفت باز می دارد؟ با تعیین عامل محدود کننده روش از بین بردن آن نیز مشخص می شود. بلافاصله برای از بین بردن عامل بازدارنده اقدام کنید.

 

اصل 12 :

 به جای فکر کردن به کل کاری که در پیش رو دارید ذهن خود را روی قسمتی از آن که در حال حاضر پیش روست متمرکز کنید. کار را به چندین مرحله تقسیم کنید و خود را موظف کنید که هر بار فقط یک مرحله پیش بروید.

 

اصل 13 :

خودتان را تحت فشار بگذارید. تنها 2 درصد افراد می توانند به طور کل بدون نظارت کار کنند. قبل از آغاز هر کار بزرگ تمام مراحل را روی کاغذ بنویسید سپس مشخص کنید برای انجام هر کدام چقدر زمان احتیاج دارید وطبق آن پیش بروید. افراد موفق همواره برای داشتن بالاترین عملکرد خود را تحت فشار قرار می دهند. برای خود مهلت تعیین کنید و به آن پایبند باشید .

 

 

اصل 14 :

نیروهای فردی خود را به حداکثر برسانید. به طور کلی کارایی شما بعد از 8 یا 9 ساعت کار رو به کاهش می رود. ساعاتی از شبانه روز که بهترین کارایی را دارید مشخص کنید و دشوارترین کار هایتان را در این ساعات انجام دهید. کارایی شما وقتی استراحت کرده اید 2، 3 و حتی 5 برابر زمانی است که خسته اید. هر گاه بسیار خسته اید کار را متوقف کنید. گاهی اوقات بهترین استفاده از وقت ایت است که استراحت کنید. عادات غذایی خود را کنترل کنید .

 

اصل 15 :

خودتان را به فعالیت ترغیب کنید. شیوه نگرش و تحلیل شما نسبت به وقایع بیرونی در احسا س شما از وقایع بسیار تاثیر گذار است. برای اینکه همیشه انگیزه و اشتیاق داشته باشید، با تمرین و تکرار سعی کنید فردی خوش بین و شاد باقی بمانید. افارد خوش بین 3 ویژگی دارند :

1.      تحت هر شرایطی دنبال نکات مثبت هستند.

2.      در هر شکستی دنبال گرفتن درسی با ارزش از آن شکست هستند.

3.       برای هر مشکلی دنبال راه حل می گردند .

افارد خوش بین بر حسب عادت به طور مدام به اهدافشان و آینده فکر می کنند وبا خور به شیوه ای مثبت صحبت می کنند.

 

اصل 16 :

 روش تنبلی سزنده را تمرین کنید. تنبلی سازنده یعنی تصمیم گیری عاقلانه در مورد اینکه با توجه به شرایط فعلی چه کار هایی را باید حذف کنید و یا اینکه چه کار هایی را اصلا نباید انجام دهید یا به دیگران محول کنید تا زمان بیشتری برای انجام کار هایی که می توانند در زندگی شما تاثیر گذار باشند، داشته باشید .

 

اصل 17 :

 یکی از بهترین روش های غلبه بر تنبلی و انجام بیشتر و سریعتر کارها این است که اول با سخت ترین کارها آغاز کنید که این همان معنای واقعی قورباه ات را قورت بده می باشد . با این شیوه احساس بهتری نسبت به خود و کارتان خواهید داشت واحساس می کنید قوی تر و موثر تر هستید و می توانید زندگیتان را تحت کنترل درآورید .

خود را فردی در حال پیشرفت تصور کنید

 

اصل 18  :

هر کاری که در ابتدا دشوار به نظر می رسد را می توان به قسمت های کوچکتر تقسیم کرد. انجام قسمت کوچکی از یک پروژه آسانتر از آغاز کردن کل آن است. به همین ترتیب هر بار یک قسمت از کار را انجام دهید تا به اتمام بررسد. با انجام قسمت کوچکی از کار احساس اشتیاق و انگیزه و اعتماد به نفس و احساس ارتقا در اثر ترشح اندرفین در مغز شما، ایجاد می شود . ویژگی مشترک انسان های موفق و شاد این است که همگی اهل عمل هستند .

 

اصل 19 :

با استفاده از برنامه زمان بندی بلند مدت کار های مهم خود را انجام دهید. بسیاری از افراد کار آمد برای فعالیت های هر روز خود از قبل برنامه زمان بندی شده دارند.

به روشهای مختلفی که می توانید زمان اضافی ایجاد کنید، فکر کنید و از این زمان ها برای انجام کار های مهمی که نتایج بلند مدت دارند استفاده کنید .

 

اصل 20  :

احساس اضطرار در خود ایجاد کنید. این احساس در وقع تمایل و کشش به سوی انجام و اتمام سریع کار است. نوعی بی صبری است. با ایجاد این احساس در خود عمل گرایی که از مشخصه های انسان های موفق است، در خود ایجاد کنید. احساس اضطرار سرعت شما را بالا می برد. در تمام زمینه های زنددگی خود سریع عمل کنید .

 

اصل 21 :

وقتی مهم ترین و ارزشمند ترین کارتان را مشخص کردید ، بدون وقفه و انحراف آن را تا پایان انجام دهید.

خود را موظف کنید بدون وقفه روی یک کار تمرکز کنید تا آن کار را به پایان ببرید .