صبا جوشقانی ٨۵١٣٠٠۶

سازمان خلاق

تویوتا در ابتدای قرن بیستم به عنوان یک کارخانه ریسندگی وجود داشت. ساکیشی تویودا که سالها در راه شغل پدر خود، یعنی فروش فرش فعالیت می‌کرد این کارخانه را راه انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ باهوش سرشار خود یک ماشین بافندگی صنعتی ابداع کرده و ساخته بود. او در سال ۱۹۲۴ نوع تمام اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، پابه عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو که در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود درکارخانه پدر مشغول به کار شد اما همه توجه و همت او صرف تولید موتور خودرو شد. در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد و سه سال بعد بخش خودرو را در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر راه انداخت. در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودرو تویوتا آغاز به کار کرد و سال بعد لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد یعنی سال ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به طور رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب یکی ازموفق ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل شد. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد که از دل کارخانه پدر، کارخانه جدید تأسیس شود. در ابتدا خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد و در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در اداره کارخانه به کار گرفته شد. در سال ۱۹۳۸ سیستم JIT به کار گرفته شد.

 


 

 دو سال بعد مؤسسه تحقیقاتی تویوتا افتتاح شد. سال ۱۹۵۱ سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا فعال شد. سال ۱۹۷۳ مرکز طراحی و سال بعد مرکز آموزش افتتاح شد. اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۵/۱ تنی G۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه دراختیار جنگ بود و برای ارتش کامیون تولید می‌کرد. تاچند سال بعد از اتمام جنگ نیز، اشغالگران اجازه تولید خودرو به تویوتا ندادند. در سال ۱۹۵۲ با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت برعهده ایجی تویودا پسر عموی او قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویودا و طی سالهای بعد تویوتا را به یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در آمریکا صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سیستم تولید تویوتا بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

 

 

مدیر خلاق

بنیانگذار اولیه شرکت، ساکیشی تویوداست که اولین کارخانه ریسندگی اتوماتیک را در ژاپن به راه انداخت. بسیاری از ایده‌های خوب مدیریتی مانند بهبود مستمر که بعدها در تویوتا به کار گرفته شد، از اوست. ساکیشی می‌گفت: پنجره را بازکن، دنیای بزرگی در بیرون وجود دارد. کیشیرو تویودا پسر ساکیشی، در گوشه‌ای از کارخانه پدر، خط تولید موتور گازوئیلی راه انداخت و در سال ۱۹۳۵ با تولید اولین خودرو مدل A۱ و سال بعد مدل AA رؤیای تولید یک خودرو شخصی را تحقق بخشید. هم اکنون کاتسواکی واتانابه مدیرعامل تویوتاست. او هماهنگی با مردم، جامعه و محیط را سرلوحه شعار خود قرار داده و می‌گوید: هدف ما این است که یک شهروند جهانی خوب باشیم. برخی از شعارهای تویوتا در طی این سالها که از زبان مدیران عامل بیان شده چنین است: - مشتری حرف اول را می‌زند، سپس نوبت فروشنده‌است و در آخر سازنده قرار دارد. - راه کسب تجربه، مواجهه با چالشهاست. - کیفیت را ازطریق کار تیمی نگه دار. - فکر خوب، محصولات خوب - متفکر، نوآور و خلاق باش. - خودت، با تلاش خود، از حرمت خود دفاع کن. - ما دستاوردهای بزرگ را با زحمات خود به دست آورده‌ایم. - کیفیت درحین فرایند ساخته می‌شود. - اعتماد رمز موفقیت است.

 

یک فکر بکر

درسال  1983 شخصی فقیر به نام هوندا یک رینگ پیستون ساخت و طرح آن را برای فروش به شزکت تویوتا برد اما مقبول واقع نشد اما با تلاش در جهت بهبود طرح خود توانست این طرح را به شرکت تویوتا بفروشد و کارخانه ی تولید آن قطعه را تاسیس کند اما ابتدا به خاطر جنگ جهانی دوم و سپس زلزله تمام دارایی خود را از دست داد و باز هم فقیر شد،اما دست از تلاش برنداشت و به دنبال ایده ای نو و فکری بکر گشت ،او بوسیله ی موتور دستگاه چمن رنی خود اولین دوچرخه ی موتوری دنیا را ابداع کرد و کم کم تقاضا برای آن زیاد شد،به همین دلیل تصمهم گرفت کارخانه ای جهت تولید آن تاسیس کند اما در شرایط بد اقتصادی آن دوران این کار ممکن نبود و در این راه فکر بکر دیگری بسرش زد و آن این بود که به مغازه هایی که دوچرخه های معمولی می فروختند پیشنهاد سرمایه گذاری بدهد،بدین ترتیب او توانست اولین کارخانه ی دوچرخه های موتوری را راه اندازی کند اما این دوچرخه ی موتوری هم به علت بزرگ و حجیم بودن در میان خریداران مقبول واقع نشد و او تصمیم به حذف زواید این خودرو گرفت و اولین محصول خود را با عنوان خرس وارد بازار کرد و یک شبه به موفقیتی دست یافت که تا این زمان ادامه پیدا کرده است.