مدیر خلاق:

یکی از نمونه­های مدیران خلاق، مدیر پوشاک هاکوپیان است. با اینکه در بعضی موارد، قیمت محصول با کیفیت آن همگونی ندارد. اما به دلیل استفاده از خلاقیت در مشتری­مداری و جاب توجه مشتری این فروشگاه طرفداران بسیار زیادی دارد. برای مثال در هنگامی که مشتریان برگه اشتراک خود را پر می­کنند. سوالات جالبی را پاسخ می­دهند. مانند سالروز ازدواج یا تاریخ تولد. جالب­تر آن­که درتاریخ  این مناسبت­ها بن خرید به همراه یک کارت دعوت به آدرس مشترک فرستاده خواهد شد. البته واضح است که فروشگاه از این بن­ها ضرری نمی­کند. چون با این کار اگر مشتری­ها قصد خرید هم نداشته باشند به این کار تشویق می­شوند. همچنین این فروشگاه سالیانه بروشورهای خود را برای مشترکان خود می­فرستد و با این کار مشترکان تشویق می­شوند از مدل­های جدید دیدن کنند. پس این مدیر خلاق با صرف هزینه اندک که البته با قیمت بالای محصولاتش قابل جبران است. فروش محصولاتش را چند برابر می­کند.

 


 

فکر خلاق:

نمونه­های زیادی از فکرهای خلاق در کارهای تبلیغاتی پدیدار می­شوند. برای مثال یک شرکت تبلیغاتی به نام اندیشه سبز، در تبلیغ انیمیشنی که برای سازمان محیط زیست ساخته شده، مانند: قند عسل. که با حرف­های عامیانه مردم را به این نکته مورد نظر خود جلب می­کند. یا انیمیشن دیگری برای تبلیغ "مای بی بی" که با موسیقی متفاوت و شاد کودکان و بزرگسالان را به خود جلب می­کند.

 

سازمان خلاق:

البته وجود سازمان خلاق وجود مدیر خلاق و ایده­ها و افکار خلاق را نیز در بر دارد.

خانه ریاضیات اصفهان در سال  با مشارکت اساتید دانشگاه­های صنعتی اصفهان، اصفهان و جمعی از دبیران ریاضی و با حمایت شهرداری اصفهان تشکیل شد.

اهداف اصلی خانه:

·         عمومی کردن ریاضیات

·         مطالعه تاریخ و کاربردهای ریاضی

·         مطالعه تاریخ و کاربردهای ریاضی

·         گسترش صحیح اطلاع­رسانی و تحقیق در میان جوانان

·         تشویق دانش­آموزان و دبیران به انجام کارهای گروهی

·         گسترش فرهنگ اطلاع رسانی

از نمونه کارهای خلاقانه این مرکز فعالیت­های دانش­آموزی و دانشجویی است:

فعالیت­های دانش­آموزی:

آغاز عضویت دانش­آموزان دبیرستانی در خانه ریاضیات با شرکت در هسته­های پژوهشی برای استفاده از منابع اطلاعاتی و انجام  کارهای تحقیقاتی گروهی است. در این راستا همواره کارگاه­های آموزشی برگزار می­شود که برنامه­های خلاقانه آموزش ریاضی را دارد. و مسابقه تیمی ریاضی با عنوان تونمنت شهرها که مسابقه بین­المللی است که از ایران فقط شهر اصفهان و تنها شهری است که مسابقه آن به شکل تیمی برگزار می­شود؛ شرکت دارد.

همکاری با شبکه مدرسه، (schoolnet) ایجاد ارتباط الکترونی بین مدارس و آشنا سازی دانش­آموزان با نحوه به کارگیری فناوری اطلاعات در آموزش، پژوهش و تولید صفحات وب مدارس توسط آنان. هر ساله نیز همایشی برای ارئه کارهای دانش­آموزان و بررسی فعالیت­ها برگزار می­شود که دانش­آموزان از سراسر ایران به همراه جمعی از معلمان ایرانی و خارجی گرد هم می­آیند و شناخت بیشتر و محیط مناسب­تری برای اشائه کار گروهی است.

یکی از شیوه­های جدید آموزش ریاضی به دانش­آموزان استفاده از وسایل آزمایشگاه خانه ریاضیات است.

فعالیت­های دانشجویی:

به منظور انجام کارهای پژوهشی مشترک دانشجویی به طور مستقیم یا از طریق وسایل الکترونیکی، دانشجویان تحت عنوان حلقه­های دانشجویی گرد هم می­آیند و با استفاده از امکانات خانه که با محققان خارج از کشور هم ارتباط برقرا می­کنند. از جمله فعالیت­های حلقه­ها کارآفرینی و تولید صفحات وب و CD، کارگاه­های آشنایی با نرم­افزارها، برگزاری سمینارهای علمی.

گرد هم آمدن دانش­آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاه در کنار هم شیوه­ی نوین و محیط جالبی برای آموزش ریاضی به دانش­آموزان و حتی دانشجویان است. کما اینکه وجود  مهمان­های خارجی این مرکز (اساتید به نام ریاضی در جهان) و فعالیت­های خانه با مراکز ریاضی کشرهای دیگر زمینه کارهای وسیع­تر ریاضی را به وجود آورده است. معلمان و اساتید نیز در قالب میدان­های پژوهشی به فعالیت مشغولند.

هر ساله این مرکز جشنواره­ای در روز ریاضیات برگزار می­کند، که درآن فعالیت­های یک ساله بررسی می­شود.

از دیگر فعالیت­های این مرکز، آموزش رایانه و اینترنت به نابینایان، بررسی مسایل مربوط به آزمون ورودی دانشگاه (کنکور) و ... است.

 

آذر درخشان و مریم وزیری